Tuotesaatavuus – Covid – Brexit
Kun mailojen komponentit tehdään Aasiassa ja kasaaminen puolestaan Brittein saarilla niin yhdistelmänä tämä on haastava kauppiaan näkökulmasta.
Erikoisliikkeen avaamisen jälkeen odotimme alkujaan että toinen vuosi olisi hieman tasaisempi mutta Covid päätti toisin. Ensin oltiin alkuvuodesta 2020 ns kylmärinki takapuolen alla ja kesällä tehtiinkin sitten pitkää päivää kun harrastajamäärä nousi huimasti kesän aikana. Tämä trendi näkyi golfin maailmassa kaikkialla, niin kentillä kuin tuotemyynnissä. Ikävä kyllä kesän aikana jouduttiin myymään myös eioota kun Euroopan varastot tyhjenivät eikä täydennyksiä saatu. Mutta olihan mahtava nähdä se innostuneiden uusien golffarien määrä jonka saimme lajin pariin.
Saimme jo viime kesänä kokea mitä on odotella viikkoja jotta asiakas saisi uudet tilaamansa mailat. En millään haluaisi palata tähän tilanteeseen nyt kuluvana vuonna, mutta syksyllä olemme paljon viisaampia tämänkin suhteen. Sen verran varovainen olen jo nyt että jos asiakas kysyy että varaanko ajan fittaukseen nyt vai kauden kynnyksellä niin ehdotan kyllä että nyt. Suurimmalla osalla mailamerkeistä komponentteja on vielä hyvin saatavissa mutta matka Englannin kanaalin yli EU:n alueelle on aiheuttanut koko alkuvuoden valtavasti viivästyksiä.
”joulukuussa tilattu maila on edelleen euroopan tullivarastossa”
Olivatko kuljetus ja huolintaliikkeet kuitenkaan osanneet varautua brexitin aiheuttamiin muutoksiin? Minun näkökulmastani eivät olleet! Kun maila lähtee kokoonpanosta 2 päivää meidän tilauksesta mutta varastoidaan useaksi viikoksi EU:n puolella varastoihin odottamaan jatkokuljetusta niin silloin on jossain pahasti vialla. Brexit aiheuttaa vielä seurantanumeroiden vaihtumisen tullivarastoissa niin näemme tuotteen kulun vain kyseiseen varastoon asti. Onneksi tähän on saatu jo parannusta uusien tilausten kohdalla mutta tammi-helmikuussa lähteneistä tuote-eristä on osa vielä matkalla.
Pitkät varastointiajat ja paine kuljetusliikkeissä ovat mielestäni lisänneet pakettien käsittelyssä tapahtuvia vaurioita. Pahimmassa tapauksessa paketti kyllä tulee perille mutta tuote sisällä on vaurioitunut – katkenneella driverin varrella ei tee mitään. Sitten odotellaan uutta vartta – onneksi on vielä lumi maassa.
Päivittäin saamme toimittajilta viestejä että kontti saapuukin vasta silloin ja silloin, pahoitteluja ettei viime syksynä tilattuja tuotteita ( kenkiä, vaatteita, bagejä… ) pystytä toimittamaan ajoissa. Konttipula iski maailmalle, kontteja ei ole riittävästi ja hinnat ovat nousseet tai sitten kontit ovat väärässä paikassa. Osa toimittajista on siirtänyt nousseet toimituskulut hintoihin mutta onneksi vain pieniosa. Vääjäämättä tuotevalikoima tulee muokkautumaan saatavuuden mukaan. Mutta onneksi on toimittajia jotka olivat osanneet varautua niin määrien kuin varastointipaikkojen suhteenkin ja nämä tuotteet ovat jo myymälässä!
Tulevana kesänä tehdään taas paljon kauppaa kaikilla ulkoilulajeilla, trendi jatkuu huipputalven jälkeen kun sukset ja monot loppuivat osalta varastoista. Saatavuus tulee olemaan iso kysymys, on se sitten golfmaila tai maastopyörä. Kuinka pitkälle riittävät tietyt tuotteet, esim golfkärryt tai aloittelijan setit, kun niistä oli pulaa jo viime kaudella. Loppukesästä niitä ei ole enää varastossa, ei ainakaan meillä, jos ei täydennyksiä saada lisää.
Turvallista meneillä olevaa kautta kaikille harrastajille, pelataan vastuullisesti kuten tähänkin asti!