Kivijalkakaupan ja varsinkin pienten erikoisliikkeiden asemaa ja tulevaisuutta käsitellään säännöllisesti niin kuluttajien kuin yritysmaailman keskuudessa. Itse pienyrittäjänä minulla tulee olla uskoa siihen koska miksi muuten toimisin tällä alalla? Mutta ei tätä helpoksi ole tehty! Pienet erikoisliikkeet voidaan ajaa ahdinkoon jo sillä että joku ei osaa ostaa tulevaa kautta oikein sisälle ja käyttää massiivisia alennusmyyntejä läpi kauden.

  •   Finnairilla lennot maksavat sesonkina enemmän mutta golfala aloittaa alennusmyynnit kauden alussa?

Yrittäjänä tulee olla uskallusta tehdä liikkeitä niin eteenpäin kuin tarvittaessa ottaa askelia myös taaksepäin – tuleen ei saa jäädä makaamaan. Jos kauppa ei jossain käy, tulee yrittää uudistua ja vastata tarpeisiin mutta aina sekään ei riitä. Loppujen lopuksi kuluttajathan pitävät liikkeen toiminnassa ja sen varassa edetään.

Suomen paikalliset pienyrittäjät ovat Joulumainonnassa aktivoituneet mielestäni tänä vuonna enemmän korostamaan omia palvelujaan. Tärkeintähän on käyttää palveluja ajoissa jos ne halutaan säilyttää, ettei herätä vasta sitten kun yritys on lopettamassa.

Kivijalkakaupassa – erikoisliikkeessä tulee tarjota asiakkaalle jotain sellaista mitä verkkokaupasta tai hypermarketista ei saa. Liian moni urheilukauppa on muuttunut vaatekaupaksi. En sano ettei vaatteita pidä olla mutta onko se katteen takia se ainoa mitä halutaan lisätä! Kivijalkakaupan hinnat eivät myöskään saa olla liian kaukana verkkokaupan hinnoista vaikkakin kulurakenne näissä on erilainen.

Arvokysymys tuotteiden kohdalla on niiden laatu ja kestävyys.  Laadukkaat tuotteet kestävät pitempään ja ovat siten ekologisempia kuin halvat kertakäyttötuotteet. Monella erikoisliikkeellä on verkkokauppa mikä meidänkin tapauksessa on iso näyteikkuna valikoimaamme. Itse verkkokaupan osuus on meillä pieni koska panostamme henkilökohtaiseen palveluun niin mailojen kuin muidenkin tuotteiden osalta. Kestävän kulutuksen näkökulmasta meillä ei ole ilmaista palautusta verkkokaupan puolella, osto tulee olla harkittu – ei tilata ja toimiteta kokeilun vuoksi.

  • Olemme täällä myös sinua varten joka käyt sovittamassa kengät tilataksesi ne verkosta!

 

Golfin erikoisliikkeistä löytyy usein laaja valikoima alan merkkejä, MUTTA pitää löytyä myös tietoataitoa! Nykypäivänä ei enää riitä että valitaan kallein setti hyllystä vaan mailat sovitetaan henkilökohtaisesti pelaajan fyysiset ominiasuudet ja lyöntityyli huomioiden. Ei auta että mailoja on iso rivi jos kukaan ei tiedä miksi juuri tämä maila sopii parhaiten sinun tapaasi pelata. Palveluksi EI RIITÄ että myyjä osaa käyttää kassakonetta, valinnassa tulee osata neuvoa ja opastaa. Ja tuon opastuksen tulee perustua tietämykseen golflyönnistä ja mailojen ominaisuuksista. Iso osa palvelua on se että yksikään kysymys ei ole tyhmä, niin aloittelijoiden kuin pitempäänkin pelanneiden tulee saada perustelut asioille.

Oman lisänsä erikoisliikkeen houkuttelevuuteen tekee myytävien tuotteiden huoltopalvelu – huolto läpi vuoden, varsinkin pelikautena se on monelle pelaajalle erityisen tärkeä – varsinkin nopea sellainen.

Ja kaikesta rutinasta 😉  huolimatta Birdieman suuntaa positiivisena katseen kohti tulevaisuutta! Iso kiitos tästä kuuluu nykyisille ja tuleville asiakkaille. Täällähän me ollaan läpi vuoden Joupissa Karvarinkadun myymälässä.